Projektet udsprang af min frustration over andre trackers, der fandtes (RuneTrack/RuneTracker). Mit største problem var, at de så forældede ud, ofte ikke registrerede XP korrekt og manglede en ordentlig måde at sætte mål på. Sammen med en ven (Matthew Chamberlain) gik jeg derfor i gang med RuneGains.

Funktioner
Vi fokuserede på nogle få nøglefunktioner, som skilte os ud fra alternativerne:
- Mulighed for at tilpasse sin “profil”-visning via modulbaserede komponenter med stor fleksibilitet
- Eget forum, så brugerne kunne engagere sig direkte, rapportere fejl og ønske nye features – og føle, at de havde indflydelse på udviklingen
- Evnen til at sætte “Goals” for skills, så spillere fik en ekstra følelse af retning og motivation ud over det, spillet selv tilbød
- Understøttelse af flere gamemodes: Ironman, Hardcore Ironman på både RuneScape 3 og Old School RuneScape (i alt 6 tilstande). Gamemodes var relativt nye i RuneScape, og eksisterende trackers kunne ikke håndtere dem.
Hiscores
Da sitet handlede om at følge XP, var det oplagt også at have vores egen hiscore-løsning.
Noget, vi gjorde anderledes, var, at man hurtigt kunne skifte mellem alle seks gamemodes og alle skills uden at vente på sideopdateringer (klassisk SPA-oplevelse).

Forum
Jeg syntes, det var vigtigt at have et forum i eget regi.
Forumet gav plads til spillerdebat, fejlrapporter, feature-anmodninger og nyheder fra teamet.
Det blev bygget fra bunden og understøttede alle standardfunktioner som at oprette emner og poste svar. Administratorer kunne redigere indlæg og pinne tråde.
Der var også støtte for [b]BBCODE[/b]! … nå, det virkede ikke lige her.

Profil
Profil-siden var dér, vi virkelig skilte os ud, fordi den kunne tilpasses helt efter brugerens behov.
Når du logger ind, kan du gå i edit-mode og flytte modulerne rundt. Hvis du vil se den månedlige oversigt øverst, trækker du den bare derop.
Den modulære tilgang gjorde det let at tilføje nye blokke som f.eks. måltracking.
