ESAPI (står for eSports API og udtales e-sap-ee) bestod af to hovedprodukter. Web-frontendet var designet til den almindelige bruger/gamer, og API’et var tiltænkt spiludviklere, så de direkte kunne tilføje eSports-funktionalitet til deres spil.
Mit projekt blev valgt til at blive vist på ExpoTees, et initiativ fra Teesside Universitet, hvor bachelorprojekter blive udstillet. Du kan se brochuren fra 2014 eller blot mit bidrag på billedet her:

Frontend
Frontendet blev designet så simpelt og ligetil som muligt, så brugerne med få klik kunne komme derhen, de ville. Forsiden brugte en “drill down”-navigation gennem forskellige platforme som PC, PlayStation og Xbox – og der var fleksibilitet til at tilføje nye platforme fremover. Fra platformssiderne kunne man vælge et spil og gå videre ned til de tilknyttede ladders/turneringer.
Eksempel på “drill down”-navigation, fra Home -> PC -> Starcraft -> Ladder
Fordelen ved denne tilgang var, at hvert område kunne designes individuelt, så det passede til platformens stil. Baggrundsbilledet kunne f.eks. bruges til at reklamere for et produkt eller spil (hvilket gav plads til annoncer). Spilsiderne kunne også “claim’es” af den officielle udvikler, som derefter kunne promovere elementer fra deres spil, tilbyde in-game-tilbud, expansion packs eller reklamere for en kommende efterfølger.
Eksempel på en tilpasset baggrund, der reklamerer for en Roccat-mus
Live games
En af platformens mere unikke funktioner var at gøre det muligt for udviklere at vise et “live game”-view af et igangværende spil. Det var tænkt som et alternativ til live streaming på tjenester som Twitch, hvis man ville følge kampe på farten eller med begrænset båndbredde.
Når en udvikler tilføjer sit spil eller “claimer” et eksisterende, kan de oprette så mange live game-visninger, de vil. De må gerne skrive deres egen HTML og indsætte bindende parametre, som de selv sender til API’et. Der kan oprettes ubegrænsede variabler, så der er maksimal fleksibilitet – i princippet kunne man gengive spillet i browseren!

I eksemplet ovenfor er der flere ting, som spillet skulle sende data ind for:
- Indkomst/forsyninger (mineraler, gas, supply + limit)
- Spillere
- Build order
- Chat-stream
Profiler
En anden vigtig funktion var muligheden for at oprette en profil. Der fandtes allerede tjenester med lignende funktionalitet, men jeg mente, det var vigtigt at designe en egen løsning med ekstra detaljer som PC-specs, hvilke teams/clans spilleren var medlem af samt en Facebook-lignende “væg” med kampresultater og statusopdateringer.
Profilerne indgik også i adgangsniveauerne: “Player”, “Developer” og “Administrator”. En “Developer” fik adgang til funktioner, der gjorde det muligt at tilføje og administrere spil, som en “Administrator” så skulle godkende.
Man kunne også gemme favoritter på profilen for hurtigere adgang til yndlingsindhold.


