April 2013 | Se på YouTube | Download Executable (Windows) | Se kildekode (GitHub)

Som en del af mit andet år på universitetet tog jeg modulet Games Software Development. Det adskilte sig en smule fra et tidligere modul, Games Engines Construction (se GeoClone), da fokus ikke var på at bygge motoren, men på spillets design og logik. Vi skulle bruge XNA, som dækkede de basale behov for en engine – noget, jeg tidligere havde måttet implementere selv i Games Engines Construction. Alt i alt var XNA rar at arbejde med, men kurset var lidt vagt omkring, hvilket spil vi skulle lave, og hvor meget gameplay der forventedes. Jeg valgte at lave et spil, der mindede om Super Stardust HD, så ligheden er til at få øje på.

Jeg løb ind i en del udfordringer undervejs; den største var, at spillet foregår på en sfære. Jeg havde mange problemer med orienteringen, fordi der ikke er en konstant “op”-retning. Det har dog været en god læring, da jeg nu har en bedre idé om, hvordan jeg kan undgå samme problem fremover. På grund af orienteringsproblemet var det svært at introducere nye fjender. Jeg ville gerne have fjender, der jagtede dig, skød på dig og alle mulige andre vilde ting, men det løb fra mig tidsmæssigt med alle de andre ICAs (In Course Assessments).

Sådan spiller du

Jeg anbefaler klart at spille med en Xbox 360-controller, men tastatur og mus kan også bruges. Du kan finde en oversigt i menuerne eller læse herunder.

Xbox 360-controller

  • Styrekors: OP og NED til navigering i menuer
  • Knap A: Vælger menupunktet
  • Knap B: Går et niveau tilbage i menuer
  • VENSTRE ANALOG: Styrer skibet og kan også bruges til menunavigation
  • HØJRE ANALOG: Skyder i den retning, du peger
  • VENSTRE BUMPER: Bruger en bombe
  • HØJRE BUMPER: Skifter mellem ild- og iselement
  • VENSTRE TRIGGER: Aktiverer boost
  • START: Pauser spillet

Tastatur og mus

  • Taster W og S: OP og NED til menunavigation
  • Tasten MELLEMRUM: Vælger menupunkt og bruger også bomber
  • Taster W, A, S og D: Styrer skibet
  • Tasten Q: Bruger boost
  • Tasten E: Skifter mellem ild- og iselement
  • Venstre museklik: Skyder i retning af markøren
  • Højre museklik: Skifter mellem ild- og iselement
  • Tasten ESC: Pauser spillet eller går tilbage i menuer

Gameplay-video

Stillbilleder

Gameplay

WIP / debug-visninger