April 2013 | Se på YouTube | Download BlockEd | Se kildekode (GitHub)

Som en del af mit andet år på universitetet tog jeg modulet Games Authoring Tools. Modulet kiggede på forskellige teknikker til at lave værktøjer, der hjælper med udviklingen af spil og gør content-pipelinen lettere at bruge eller administrere assets til forskellige målplatforme. Til denne ICA skulle jeg udvikle et værktøj, der hjalp en level-designer med hurtigt at manipulere de XML-filer, som test-harnesset brugte. Jeg valgte at kode værktøjet i C#, da jeg tidligere havde arbejdet med Visual Basic og derfor kendte til flere af de muligheder, .NET giver. Samtidig ville jeg give mig selv et lille forspring i C#, fordi det var sproget i Games Software Development (se Cosmic Dust-demoen).

Fra start vidste jeg, at jeg havde brug for noget, der kunne tegne hurtigt på grund af den mængde tile-felter, der skulle håndteres. Nogle valgte bare at bruge GDI, andre XNA, men jeg besluttede at give OpenTK et forsøg. Det er en fin wrapper af OpenGL til C#, hvilket var perfekt, da jeg kunne bruge det, jeg havde lært i mit 3D Programming-modul, i denne ICA. Det hele gik derfor op i en højere enhed.

Sådan bruger du det

Jeg forsøgte at gøre styringen så enkel som muligt ved at kigge på andre applikationer for at finde ud af, hvad der føltes godt. Til sidst endte jeg med følgende:

Tastatur og mus

  • Venstre museklik: Interagerer med UI’et og placerer en tile, hvis et felt er valgt
  • Højre museklik: Fjerner felter på den valgte layer. Åbner grafikeditoren, hvis et felt højreklikkes i fanerne
  • Taster W, A, S, D eller piletasterne: Panorerer kortet

Genveje

  • CTRL + N: Opretter et nyt kort
  • CTRL + O: Åbner en fil
  • CTRL + S: Gemmer det aktuelle kort
  • CTRL + Z: Fortryder
  • CTRL + R: Gør om
  • CTRL + G: Slår layer-ghosting til/fra
  • CTRL + B: Slår layer-grænser til/fra